Blogteam

Het blogteam van Nieuwemoskee bestaat uit:

vaagFatima Acharki (1988) is recensent voor Nieuwemoskee. Haar interesses gaan vooral uit naar religie en spiritualiteit, natuur en milieu, en literatuur en poëzie.
.
.
.
.

Mohamed Ajouaou (1968) studeerde filosofie aan de Universiteit van Fes (1988-1991), theologie en godsdienstsociologie aan de Universiteit van Amsterdam (1992-1996), haalde Postdoctorale opleiding, eerstegraads lesbevoegdheid bijbelkennis en cultuurgeschiedenis van het christendom (1997) aan de Universiteit Utrecht en promoveerde aan de Universiteit van Tilburg (juni 2010). Hij werkte onder meer als jongerenwerker, docent levensbeschouwelijke vorming, senior adviseur welzijn en educatie, senior beleidsmedewerker religie en integratie bij het ministerie voor Vreemdelingenzaken en Integratie en is nu hoofd islamitisch geestelijke verzorging bij het ministerie van Justitie. Hij is tevens publicist. Voor meer informatie: www.mohamed-ajouaou.nl.

Youssef Azghari (1971) is publicist en opiniemaker, en schrijver van ‘Cultuurbepaalde communicatie. Waarden en belangen van passieve en actieve culturen’(2005); ‘Aan de slag met diversiteit en Effectief communiceren met verschillende culturen’ (2009). Hij doceert communicatiekunde aan Avans Hogeschool en verzorgt mondiaal lezingen en debatten over actuele maatschappelijke vraagstukken en verzorgt trainingen op het gebied van interculturele communicatie. Voor meer informatie: www.youssefazghari.com.

Katja Bensalem (1967) vertrok na haar eindexamen in 1986 als au pair naar Genève. Daar ontmoette zij haar man en ze bleef er vijf jaar. In 1991 kwamen zij samen naar Nederland. Na de geboorte van hun tweede zoon volgde Katja de studie Cultureel Maatschappelijke Vorming aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Sinds 2001 woont en werkt zij in Veenendaal. Haar interessegebieden zijn voornamelijk omgaan met diversiteit en opvoeden en opgroeien in een multiculturele samenleving.

Abdulwahid van Bommel (1944) is docent geestelijke verzorging, schrijver en vertaler. Hij publiceerde Yunus Emre: laten we liefhebben en onszelf geliefd maken (vertaling van Turkse mystieke poëzie) (1991), Islam en Ethiek in de gezondheidszorg (1993), Islam, liefde en seksualiteit (2003), Wankele Waarden (2003), Islam en de rechten van vrouwen (2005), Valt er nog wat te lachen met die moslims (2007) en de vertaling van de Masnawî van Rumi (2011). Zijn meest recente publicaties zijn: Konya Criteria: de zeven adviezen van Rumi; Evliya Celebi, wereldreiziger, verhalenverteller en wereldburger; en Herleving van het ethisch zakendoen in de 21e eeuw. Zijn aandachtsgebieden zijn: gnostiek, godsdienstpedagogiek, koranexegese, seksualiteit, humor en muziek.

Leyla Çakir (1978) is sinds eind 2007 voorzitter van de langst bestaande landelijke onafhankelijke moslimvrouwenorganisatie Al Nisa. Al Nisa houdt zich structureel bezig met het thema vrouw en islam en staat voor zelfbewuste moslima’s. Leyla Çakir is daarnaast Social Worker en werkt momenteel als projectmanager bij een museale en ontwikkelinstelling. Tot 2007 was zij de enige vrouwelijke moskeebestuurder bij ISN Ihlas te Sittard-Geleen; de laatste vier jaar als voorzitter. Haar persoonlijke belangstelling gaat met name uit naar het leggen van (spirituele) verbindingen tussen mensen.

an vierkantAnne Dijk (1986) is religiewetenschapper en islamoloog met een specialisatie in Islamitische Jurisprudentie (Usul al-Fiqh), Gender en Autoriteit in de islam. Sinds de zomer van 2007 is zij moslim. Zij was bestuurslid van het Landelijke Islamitische Vrouwen Netwerk (LIVN) en voorzitter van Nieuwemoskee Live. In 2011 was zij één van de winnaars van de Kerk en Wereld Jongerenprijs. Anne is nu eigenaar van FAHM instituut. Dit onafhankelijke instituut houdt zich bezig met een dieper begrip (fahm) van islam-gerelateerde zaken.

Sandra Doevendans (1983) werd als baby geadopteerd uit Sri Lanka, groeide op in Amstelveen en werd op latere leeftijd moslim. Sandra is moeder van zoon Luca (3). Ze studeert antropologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en doet momenteel onderzoek naar (bekeerde) moslimmannen in Nederland. Daarnaast is zij bestuurslid van de landelijke moslimvrouwenorganisatie Al Nisa, een organisatie die zich bezighoudt met de positie van de vrouw binnen de islam en binnen de Nederlandse samenleving.

Naïma Elmaslouhi (1979) studeerde journalistiek in Zwolle en werkte voor o.a. NOS Journaal, Radio M Utrecht en TV Utrecht. Een paar jaar geleden vertrok ze naar Marokko en schreef ze artikelen voor NRC.Next, Volkskrant Banen en het voormalige Utrechts Nieuwsblad. Ook nu levert zij regelmatig bijdragen aan de Nederlandse media, zoals het radioprogramma Exit Holland van BNN. Daarin vertelt ze over opvallende ontwikkelingen en/of gebeurtenissen in Marokko. Momenteel werkt Naïma voor een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die in Marokko is gevestigd en schrijft zij als freelance journalist.

Karen Ghonem-Woets (1966) studeerde taal- en literatuurwetenschap (UvT). In 2005 promoveerde ze op de geschiedenis van de jeugdboekenfondsen van Zwijsen en Malmberg. Momenteel werkt zij aan de Universiteit van Tilburg binnen het NWO-project Emergent Cultural Literacy aan een tweede proefschrift over deugden en dilemma’s in jeugdliteratuur. Daarnaast is zij recensent en schrijft artikelen over het gebruik van jeugdliteratuur in het onderwijs en in interculturele/-religieuze communicatie. Ze is onder meer mede-auteur van Woord zoekt Woord. Joden, christenen en moslims in gesprek over tekst en traditie ( 2010), en Verborgen talenten. Jeugdliteratuur op school (2012) en eindredacteur van Al Nisa. Islamitisch maandblad voor vrouwen.

Mohammed Redouan Jabri
(1975) is publicist en opiniemaker, en schrijver van ‘De zeven vloeken’, ‘Wat Nederland van mij kan leren’, ‘Het Nieuwe Kalifaat’ en het Engelstalige ‘Ave Bushani: the road to political madness’. Hij was columnist op de website elqalem.nl en richtte in 2008 met andere prominente ‘Nedermoslims’ Stichting Mirsab op (www.mirsab.nl). Hij studeerde commerciële economie en Kunstmatige Intelligentie (KI) in Amsterdam en werkt sinds 2001 voor het Ministerie van Sociale Zaken. Daarnaast houdt hij zich bezig met de ontwikkeling van ‘nanomechanical engineering’ en Liekuri Van Vukh-technologie, voor het Brits-Arabisch bedrijf Hejaz Industries.

Daphne Meijer (1961) is journaliste en schrijfster en woonachtig in Amsterdan. Zij heeft zich spiritueel ingedekt door zowel lid te zijn van een orthodoxe als van een uiterst progressieve joodse gemeente. Zij studeerde Nederlands en werkt sinds 1987 als journaliste. Zij schreef boeken en presenteerde een tijdje een radioprogramma voor de Joodse Omroep. Meijer woonde in 2003 en 2004 als correspondente in Kaboel. Haar specialismen zijn migratie en integratie, joodse geschiedenis en cultuur en het Midden-Oosten. Op haar blog http://kandigol.wordpress.com bestrijdt zij angstig rechts denken.

Omar Nahas (1964) werd geboren in de Syrische hoofdstad Damascus. Op 25-jarige leeftijd emigreerde hij naar Nederland en sinds 2001 woont hij in het Belgische Antwerpen. Nahas schreef meerdere boeken over islam en homoseksualiteit en over de identiteit van moslimjongeren. Momenteel werkt hij aan een boek over de liefde tussen de mens en God, dat wellicht eind dit jaar/begin volgend jaar zal verschijnen.

Mireille Niël (1968) studeerde Geschiedenis en Engels aan de lerarenopleiding in Amsterdam. In 1997 vertrok ze naar Jordanië voor werkervaring in het buitenland. Ze werd verliefd en is gebleven. Mireille woont en werkt in Amman met haar man en twee zoontjes. Ze staat voor de klas als lerares Engels als tweede taal op een lagere school en ze heeft voor de Nederlandse radio en tv verslagjes gemaakt van haar leven in Amman.

Schermopname (44)Enis Odaci (1975) is voorzitter van de islamitische denktank Humanislam en staat een meer Nederlandse en humanistische toepassing van de islam voor. Hij zoekt het verbindende humanum tussen levensovertuigingen en trekt op met vertegenwoordigers van vooral niet-islamitische culturen. Zo vormt hij met ds. Herman Koetsveld de stichting Koetsveld & Odaci, gericht op het inzetten van de eigen theologie en cultuur voor gedeelde waarden. In het dagelijks leven is Enis projectmanager voor verkeer en infrastructuur, waarbij hij overheden adviseert over de aanleg van grootschalige wegenprojecten. Volg Enis op Twitter: @Humanislam.

Jonas Slaats
(1980) studeerde filosofie, antropologie en theologie. Hij is christen maar verdiepte zich tijdens zijn studies ook in andere religies zoals boeddhisme, hindoeïsme en islam. Na zijn studies en een langdurig verblijf in Istanbul, werkte hij als campagnecoördinator voor verschillende organisaties met een focus op vredeswerk, migratie en multiculturaliteit. Daarna was hij zakelijk coördinator van MANA, het Expertisecentrum Islamitische Culturen in Vlaanderen, waarvan hij nog steeds bestuurslid is. Vanuit deze ervaringen ontstond de interreligieuze website www.halalmonk.com. Daarop publiceert hij gesprekken met belangrijke spirituele leiders en artiesten uit de islamitische wereld evenals persoonlijke korancommentaren. Hij schreef ook enkele boeken (zie ook www.writingsofjonas.net).

Pooyan Tamimi Arab (1983) studeerde filosofie en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. In 2010 voltooide hij zijn MA filosofie aan de New School for Social Research in New York. Sinds 2011 is hij als promovendus verbonden aan de afdeling Culturele Antropologie aan de Universiteit Utrecht. Hij interesseert zich voor de filosofie en antropologie van religies, vooral christendom en islam, religie in de kunstgeschiedenis en hedendaagse materieel-religieuze uitingen. Daarnaast houdt hij zich bezig met de verhouding tussen secularisme en pluralisme en filosofische theorieën over rechtvaardigheid. Voor zijn promotie onderzoekt hij de Nederlandse discussie over de islamitische oproep tot het gebed in de openbare ruimte.

Efza Üstüner (1988) studeert Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast verzorgt zij presentaties en leidt debatten als zelfstandige. Ze houdt zich ook bezig met zogenoemde ‘omgekeerde ontwikkelingssamenwerking’, waarvoor zij trainingen faciliteert met betrekking tot conflicthantering. Hiervoor is zij verbonden aan de organisatie Diversity Joy die uit de gevangenissen en townships van Zuid-Afrika een training meebracht naar Nederland over positiviteit, verbinding en groei, want stelt Efza “wij kunnen ook veel leren van hén”.

 

Jennifer van Werkhoven (1987) studeerde Religies in Hedendaagse Samenlevingen aan de Universiteit van Utrecht. Haar masterscriptie ging over Sayyida Zaynab in Caïro en Beiroet, dochter van ʿAlī ibn Abī Ṭālib en Fatima, Vanwege haar rol bij de slag bij Kerbala is zij belangrijk voor zowel sjiitische als soennitische moslims. Jennifer is o.a. geïnteresseerd in het sjiisme en in de manier waarop vrouwen in moslimlanden hun identiteit vormgeven. Zij volgde taalvakken Arabisch en een minor in Marokko. Zij is secretaris van Nieuwemoskee Live, christen en meelevend lid van de Protestantse Kerk in Nederland. Daarnaast kookt ze graag een lekkere Libanese of Marokkaanse maaltijd.

 

  • Advertentie